Notícies > 12.03.2013 | Els fills davant de les xarxes socials. Riscos i oportunitats
0B8A0726

Xerrada duta a terme per Ramon Arnó el dilluns, 11 de març de 2013 a les 20,30 h. Sala Loiola de Jesuïtes Lleida Col·legi Claver – Raimat.

Agents dels Mossos d’Esquadra de l’Oficina de Relacions amb la Comunitat.

Ramon Arnó, advocat (La Família Digital )

UN VÍDEO: LA FAMÍLIA I LA TECNOLOGIA

http://www.youtube.com/watch?v=y60OotDtS0M&feature=related

I TU QUÈ ETS, DELS D’ABANS O DELS DE DESPRÉS (AI-DI)?

El dia 29-10-1969 un ordinador de l´Stanford Research Institute i un altre de la Universitat de Califòrnia es van connectar i aquí comença Internet !

I TU QUI ETS? NADIU DIGITAL, IMMIGRANT O EMIGRANT?.

Farem un test basat en un famós article de Mark Prensky i a veure quin és el resultat 🙂 i anem apuntant mà dreta immigrats i mà esquerra nadius.

1. Els immigrants truquem per telefon per preguntar: has rebut el meu correu electrònic?. Els nadius ho consideren ridícul.

2. Al comprar un programa d’ordinador, els immigrants primer que tot ens llegim el manual en paper per si de cas … els nadius no llegeixen el manual sinó que tenen clar que el propi programa els ensenyara com funciona.

3. Els immigrants imprimeixen els correus electrònics per llegir-los, els nadius els llegeixen sobre la pantalla.

4. Els nadius, a la vegada que escriuen els sms amb una sola mà, tenen 2 xats oberts, escolten musica i parlen per l´skype … els immigrats tenen una sola conversa i quan n’acaben una, en comencen una altra, si en tenen ganes.

5. Els nadius incorporen emocions a la xarxa (estic enamorat), els immigrants incorporen informació (avui plou i estem a sis graus).

6. Els nadius comparteixen la informació (compartir es poder), els immigrants pensen que cal fer el contrari (guardar es poder).

7. Els nadius quan es compren un ordinador només preguntem de quantes maneres es poden connectar a Internet, els immigrants preguntem si gasta molta llum.

8. Els nadius envien la url quan li volen ensenyar un web a un amic o company, els immigrants avisen a la gent de l´oficina “veniu a la meva oficina, mireu quin web mes interessant”.

9. Als nadius els hi agraden els gràfics, els vídeos, les imatges i als immigrants els fòrums de discussió, les paraules, el text.

10.  Els immigrats diem aixo s´ha de fer poc a poc com s´ha fet tota la vida, la lògica del pas a pas, per als nadius tot es instantani, ja, ràpid.

11.  Els immigrants pensem que el cap de setmana és per desconnectar, en canvi els nadius pensen a l´inrevés, nomes volen connectar-se durant tot el cap de setmana.

12.  Una última pregunta, ens podeu dir amb quin dit toqueu el timbre … els immigrants amb l´index i els nadius amb el polse 🙂

ALGUNS VÍDEOS MOLT INTERESSANTS

http://www.apd.cat/ca/contingut.php?cont_id=473&cat_id=327

– Així de fàcil: “a Internet mai saps què faran amb les teves imatges…”

– Bunnyboy: “a Internet pots ser qualsevol…”

– El carter: “vigila la informació que envies a Internet…”

– Hotbabe: “sorpresa!”

– La tutoria: “no sempre ets anònim com et penses…”

– L’àlbum de fotos: “com et veuran en un futur?”

– Només era una broma: “tu decideixes què vols que sàpiguen els altres…”

– Poke: “tranquil, això només passa a les pel·lícules”

ENISA (European Network and information Security Agency)

Pòsters

http://www.enisa.europa.eu/activities/cert/security-month/material/posters-for-parents

Il·lustracions

http://www.enisa.europa.eu/activities/cert/security-month/material/illustrations

Vídeo clips

http://www.enisa.europa.eu/activities/cert/security-month/material/awareness-raising-video-clips

HI HA COSES QUE NO EXPLICARIES A UN ESTRANY, NO?

http://www.youtube.com/watch?v=3dffPpXbsRU

http://www.youtube.com/watch?v=qkbA_6kwuis

L´EFECTE BARBRA STREISAND I LA REPUTACIÓ DIGITAL

http://es.wikipedia.org/wiki/Efecto_Streisand

L’ALISON CHANG

http://www.lavozdeasturias.es/noticias/noticia.asp?pkid=369036

QUAN HA DE SALTAR LES ALARMES?

Un fill denuncia a su madre por violar su privacidad en Facebook

http://www.informaticalegal.com.ar/2010/04/09/un-hijo-denuncia-a-su-madre-por-violar-su-privacidad-en-facebook/

Una menor demanda a su colegio por espiar su Facebook

http://www.abc.es/20120313/medios-redes/abci-demanda-colegio-privacidad-facebook-201203131449.html

Una adolescente droga a sus padres para conectarse más tiempo a Internet

http://www.lavozdegalicia.es/noticia/sociedad/2013/01/09/adolescente-droga-padres-conectarse-tiempo-internet/00031357728664756403144.htm

Un menor de Benicàssim ataca a su madre con un hacha por apagar el wifi

http://www.elperiodicomediterraneo.com/noticias/sucesos/un-menor-de-benicassim-ataca-a-su-madre-con-un-hacha-por-apagar-wifi_765189.html

Una madre de Arizona (Dª Glynnis Bohannon) ha demandado a Facebook por las compras hechas por su hijo menor de edad sin consentimiento de ella para su uso en juego y otras aplicaciones. El hijo se defiende de la madre diciendo que pensaba que gastaba dinero virtual

http://es.scribd.com/doc/90903195/Glynnis-Bohannon-vs-Facebook-Inc-Complaint

US VULL PARLAR DE LA PÀTRIA POTESTAT … QUÈ T’ESTÀS DIVORCIANT?

Estem preparats per exercir la pàtria potestat a la xarxa?

Però és que som responsables civils dels delictes dels nostres fills menors … Responsabilidad civil de los padres por el uso inadecuado por el menor del Messenger. Infracción del deber de vigilancia. Sentencia de la Provincial de Valencia (Sección 5a), de 14 enero de 2010: http://www.aposteriori.es/jurisprudencia.html

UN VIDENT BELGA MOLT BO !!

http://www.youtube.com/watch?v=F7pYHN9iC9I&feature=player_embedded

INTECO

Instituto Nacional de las Tecnologias de la Información (www.inteco.es)

En el estudio sobre “la privacidad de los datos personales y la seguridad de la informacion en las redes sociales online” de Inteco, en el apartado referido a las recomendaciones dirigidas a Administraciones y Instituciones Públicas, desde el punto de vista formativo y divulgativo se aconseja:

“incluir en los planes oficiales de estudio el conocimiento de aspectos relacionados con la seguridad de las tecnologías de la información y la protección de datos personales fomentando la formación específica en este campo …”.

” … La formación actual a los menores en el uso de las nuevas tecnologías, con sus riesgos y ventajas, es insuficiente.

En la escuela, no se aprende a controlar la información personal ni a identificar los riesgos en la Sociedad de la Información. La formación sobre protección de datos no se ha trasladado a los programas de estudio. Por ello, resulta ineludible el compromiso real y efectivo de organismos y autoridades educativas tanto de carácter internacional como nacional …”.

I LA FANTÀSTICA GUIA DE LA FAMÍLIA DIGITAL 🙂

http://www.lafamiliadigital.cat/

Les 20 normes per a convertir al seu fill menor d’edat, en un autentic cibercriminal !.

AQUÍ TENIU MOL MATERIAL EDUCATIU

Facebook:

http://www.facebook.com/LaFamiliaDigital

Twitter:

@familia_digital

I ELS REPTES AQUESTA NIT QUINS SÓN? PARLAR !

Els menors son subjectes actius i cal promoure la seva autonomia.

Cal entrenar-los per a que puguin donar respostes de manera autònoma davant de situacions de risc.

Quants dels nostres fills ens demanarien ajuda?

I una reflexió final: als fills els exigim que siguin responsables, que no facin coses dolentes per Internet, però …. quines eines els hi donem com a societat? i com a pares?

I LES COSES IMPORTANTS A LA VIDA, NO ES PODEN DIR MAI PER CORREU ELECTRÒNIC !!

– JOAN: Maria, veig que no vas rebre el meu correu electrònic, oi?

– MARIA: No Joan, he tingut l´ordinador espatllat unes setmanes.

– JOAN: Potser t´ho hagués tingut que explicar personalment …

Moltes gràcies, Ramon Arnó Torrades.

ramon@sagaris.cat

www.sagaris.cat